Dag 17/18 Overtocht en Whale-Orka safari - Reisverslag uit Campbell River, Canada van Erik en Marga - WaarBenJij.nu Dag 17/18 Overtocht en Whale-Orka safari - Reisverslag uit Campbell River, Canada van Erik en Marga - WaarBenJij.nu

Dag 17/18 Overtocht en Whale-Orka safari

Blijf op de hoogte en volg Erik en Marga

21 Juni 2016 | Canada, Campbell River

Gisteren hebben we het vaste land verlaten en zijn richting Vancouver Island gevaren. Op de achtergrond zagen we Vancouver kleiner worden. Tot over een week!
Vandaag was het dan eindelijk zover om op Whales en Orka Safari te gaan. Met Eagle Eye Adventure (gerund door een Nederlander) op pad. Eerst moesten we een overlevingspak aan. Bloedheet dus we dachten als dat maar goed komt. Met negen passagiers (met 4 Nederlanders) op pad. Al snel begrepen we waarom dat pak zo warm was en dat we het echt op het water nodig hadden.
Al snel stopten we bij een eilandje met een kolonie aalscholvers. Die hebben wij ook maar hier is dat toch anders zeker als je er honderden ziet. Op naar het volgende eiland. Onderweg af en toe een kopje van een zeehond. Bij het eiland zagen we meer zeehonden en zeeleeuwen. Echt gaaf en wat vredig zoals ze daar van de zon lagen te genieten.
Met een speedboot over het water met een snelheid van 70km p/u op zoek naar de walvissen en orka’s. Na een tijdje varen en genoten te hebben van de echt werkelijk schitterende natuur kwamen we bij een afgelegen gebied en ja hoor daar zagen we eerst een fontein en toen de rugvin en vervolgens de staart van een echte bultrug walvis. Iedereen aan boord was enthousiast en de fototoestellen klikten snel en mijn Go Pro maakte overuren. We moesten een afstand houden van ongeveer 100 meter zodat de beesten ook met rust worden gelaten. Prachtig om hem door het water te zien te glijden. Zodra een boot een walvis spot geven ze dit door aan de andere boten dus al snel kwam er ook een andere boot aan. Wij gingen toen weer verder, op zoek daar de volgende belevenis. In totaal hebben we zeven keer een walvis gezien waarvan ook moeder met kalf. Een prachtige belevenis. Helaas hebben we geen orka’s gespot. Het is en blijft puur natuur en de dieren geven geen garantie. De laatste 6 dagen zijn er helemaal geen orka’s gezien. Half juli geven ze de tours wel een garantie, maar ja daar hebben we nu niets aan.
Na de walvissen te hebben gezien zijn we, zoals de schipper het noemde, naar een vogelshow gegaan. Midden in de natuur was een eilandje waar eb en vloed bij elkaar komen en waardoor veel vis aan de oppervlakte kwam. Dit fenomeen gebeurt op die plek maar een paar weken per jaar. De zeearenden weten dit ook en wat we daar zagen was ook weer geweldig. Honderden arenden die met een snoekduik naar het water schieten en dan een vis pakken. Wat een schouwspel en wat een natuur.
Hierna hebben we geluncht en zijn nog een keer op zoek gegaan naar walvissen. In de verte zagen we er twee maar die verdwenen al onder water voor een duik tussen de 8 en 25 minuten. Wij maar wachten maar helaas hebben we ze niet meer gezien. Als je je beseft dat de zee onder ons diepten heeft van tussen de 300 en 750 meter dan besef je opeens hoe nietig je in de natuur bent en dat je veel geluk moeten hebben om de dieren te spotten.
Na een geweldige dag zijn we weer naar de haven gevaren. In totaal 370 km gevaren. Niet te beseffen als je realiseert dat je dan nog maar een klein gebied rondom Campbell River hebt gehad.
Op naar de volgende belevenissen. Morgen met een watervliegtuig over het gebied. Tot morgen.

• 22 Juni 2016 - 06:44

Floor Riet:

Geweldig verslag!!!!!!!

• 22 Juni 2016 - 10:31

Christa:

Wat een mooi natuur daar. Jullie zien echt prachtig natuur.