Dag 22 Naar Victoria BC - Reisverslag uit Victoria, Canada van Erik en Marga - WaarBenJij.nu Dag 22 Naar Victoria BC - Reisverslag uit Victoria, Canada van Erik en Marga - WaarBenJij.nu

Dag 22 Naar Victoria BC

Blijf op de hoogte en volg Erik en Marga

25 Juni 2016 | Canada, Victoria

Vandaag laten we het surfersparadijs Tofino achter ons en zijn naar onze laatste bestemming van deze reis gereden. Een lange reis over kronkelwegen en later een Highway waarbij de snelheid door de nodige verkeerslichten getemperd werd. We zijn gestopt in het plaatsje Chemainus. Het plaatsje staat bekend om een kleine 40 muurschilderingen die zijn aangebracht om de stad aantrekkelijk te maken voor toeristen nadat het bijna uitgestorven was. Jaarlijks komen daar nu ongeveer 300.000 toeristen dus het heeft kennelijk gewerkt. Gelukkig waren er vandaag maar heel weinig. Na dit plaatsje zijn we rechtstreeks naar Victoria gereden. Het ontvangst bij het B&B was wederom zeer hartelijk. Pensionados uit Engeland die hier 3 jaar geleden zijn komen wonen. We mochten fietsen lenen en zijn er dan ook op de fiets op uit getrokken. Echt weer eens wat anders na 3 weken wandelen. We hebben lekker op het gemakje langs de kustlijn gereden en rondgekeken. We zagen ook nog een beeld van Terry Fox. Onderweg bij Mount Robson hadden we er ook een van hem gezien. Terry was een jongen van 18 jaar die botkanker kreeg en zijn been werd afgezet. Ter bestrijding van kanker zou hij meer dan 5000 km door Canada gaan lopen. Helaas moest hij ivm uitzaaiingen stoppen. De run werd toen door iemand anders afgemaakt. Op het standbeeld staat de tekst: “ I believe in miracles, I have too”. Mooie woorden. Terry werd een held voor Canada.
Gegeten in een pub waar we werden vermaakt met livemuziek door een groepje jongens, was erg goed. Morgen gaan we lekker door de stad struinen. Echt een hele leuke stad. Lekker relaxed en veel jonge mensen (oké op 2 na ☺).

• 26 Juni 2016 - 10:25

Floor En Riet:

Mooie verslagen gelezen!!! We wensen jullie nog een paar fijne dagen toe en een hele goede terugvlucht!!!!!

• 26 Juni 2016 - 16:39

Erik En Marga :

In het verslag stond dat Terry 500 km wilde gaan hardlopen. Dit klopt niet. Het hele verhaal is:

Terry Fox groeide op in Port Coquitlam, Brits-Columbia, vlakbij Vancouver aan de Canadese westkust. Doordat hij zeer sportief was en regelmatig onderzocht werd door artsen ontdekte men op 18-jarige leeftijd botkanker bij hem. In 1977 werd zijn been 15 centimeter boven zijn knie geamputeerd. Hij ontmoette in het ziekenhuis veel mensen die aan kanker leden, waaronder vele kinderen. Om geld in zamelen voor kankeronderzoek besloot hij door Canada te lopen. Zijn doel was om dagelijks 42 km te lopen, de afstand van een marathon. Zijn loop werd de Marathon of Hope genoemd.

Na 18 maanden en 5000 gelopen kilometers als voorbereiding begon hij op 12 april 1980 met zijn loop in St. John's, Newfoundland. Aan het begin kreeg de Marathon of Hope weinig aandacht en waren de ingezamelde bedragen klein. Al snel steeg de belangstelling van de media en ook de inkomsten door deze loop.

Op 1 september 1980, na 143 dagen en 5373 gelopen kilometers waren zijn longen zo sterk door de kanker aangetast dat hij zijn actie moest beëindigen. Hij bevond zich op dat moment in Thunder Bay (Ontario). In februari 1981 was zijn wens, om 1 dollar per Canadees in te zamelen, gerealiseerd. De Marathon of Hope had totaal 24,17 miljoen dollar bijeengebracht. Op 28 juni 1981 stierf hij op 22-jarige leeftijd. Hij wordt als een van Canada's grootste helden uit de 20e eeuw beschouwd. In de hele wereld wordt er geld ingezameld voor kankeronderzoek onder de naam Terry Fox Run. Jaarlijks is er nog steeds een Terry Fox run.