Dag 16 bergtocht Skigebied Whistler - Reisverslag uit Whistler, Canada van Erik en Marga - WaarBenJij.nu Dag 16 bergtocht Skigebied Whistler - Reisverslag uit Whistler, Canada van Erik en Marga - WaarBenJij.nu

Dag 16 bergtocht Skigebied Whistler

Door: Erik en Marga

Blijf op de hoogte en volg Erik en Marga

19 Juni 2016 | Canada, Whistler

Vandaag hadden we het skigebied van Whistler op het programma. Wie we hier ook spreken een ieder zegt dat dit het meest geweldige gebied is. Overal liften, afdalingen (ook veel off piste) , meerdaagse skitochten in vers gevallen metershoge poedersneeuw en vergezichten. Helaas het kost wel een paar centen om in de winter vanuit Nederland naar dit gebied te vliegen. Met de nodige foto’s via de app wel Ronald en Christa gek of eerder enthousiast gemaakt ☺
Gelukkig was het vandaag droog maar helaas hadden we wel laaghangende bewolking maar dat mocht uiteraard de pret niet drukken. Al wandelend richting de skiliften en daar zagen we al de nodige zomer-skiërs bij de liften staan. Hun plan was om op de gletsjer te gaan skiën. Later begrepen we dat dat niet door kon gaan i.v.m. lawine gevaar door de afgelopen nacht vers gevallen sneeuw (15 cm).
Na dat we een skipas hadden gekocht, gingen we met de gondel naar boven. Onderweg zagen we nog een zwarte beer op de piste lopen. Boven aangekomen liepen we letterlijk en figuurlijk in de wolken. Helaas was daardoor het zicht beperkt. Met de wandelschoenen aan zijn we naar de top gelopen. Geweldig vooral omdat we op sommige punten tussen sneeuwwallen van zeker 10 meter hoogte liepen. Nadat we de 2115 meter hoogte hadden aangetikt zijn we naar een lager gelegen bergstation gelopen en onder het genot van een bak koffie van de medewerkers van de liften begrepen dat er in de winter tussen de 10 en 13 meter sneeuw valt (onvoorstelbaar).
Na de koffie hebben we de Peak-to-Peak gondel gepakt naar de andere berg. Deze gondel is in 2010 aangebracht voor de Olympische Winter Spelen en was bedoeld om de journalisten van de ene berg naar de andere berg te transporteren zodat ze zo min mogelijk reistijd hadden. De gondel gaat over een dal wat een geweldige ervaring was, vooral omdat de wolken optrokken waardoor we het dorp konden zien. Aan de andere kant met een bus naar een hoger gelegen lift gegaan om daarmee naar het hoogste punt te gaan met uitzicht op de gletsjer. Natuurlijk een foto willen maken, maar Marga had het fototoestel in de bus laten liggen (grrr). Bij de liftbediende navraag gedaan en ja hoor daar kwam het toestel via een eigen stoeltje naar boven ☺ . We hebben gelukkig dus toch nog foto’s kunnen maken.
Na van het uitzicht te hebben genoten en in gedachten al uitkijkend naar de volgende wintersport zijn we weer naar beneden gegaan en na wat rond te hebben gelopen in het Olympisch dorp weer naar het B&B.
Opvallend vonden we dat er ook in de zomer heel veel activiteiten zijn in het dorp. Naast het zomer skiën natuurlijk het vele mountainbiken maar ook een markt en allerlei kinderactiviteiten. Ook zijn er door het hele dorp stoelen en picknicktafels neergezet waar je lekker aan kunt zitten en natuurlijk heel veel sportwinkels.
Morgen richting Vancouver Island. We zijn benieuwd.

• 20 Juni 2016 - 07:41

Ronald:

Het is gelukt wij gaan sparen....